Proč se porouchá turbodmychadlo u vašeho vozu

Proč se porouchá turbodmychadlo u vašeho vozu

Moderní automobily jsou mnohem náročnější, co se týče údržby, než vozy vyráběné před padesáti lety, je to dáno i některými komponenty, mezi něž patří i turbodmychadla.

Turbodmychadlo patří k nejcitlivějším součástkám ve vašem vozidle (pokud jej tam tedy máte, samozřejmě). Jde totiž o to, že „turbo“ vykonává nesmírně náročný pracovní proces, kdy se za velmi krátkou dobu docílí hodně vysokých otáček sací turbíny, konkrétně přibližně 250 tisíc za minutu. Při těchto otáčkách se komponenty turbodmychadla zahřejí na teplotu vyšší, než osm set stupňů Celsia, a je nutné je chladit. Nejcitlivější na tomto zařízení jsou kluzná ložiska, která jsou chlazena olejem.

jízda po dálnici

Olej neustále proudí díky olejovému čerpadlu přes chladič a tím je možné stále efektivně ložiska chladit, ovšem jakmile zastavíte a vypnete motor, čerpadlo olej přestane zcela logicky prohánět přes chladič a tím se výrazně sníží chladicí schopnost. Problém ale není v rozpáleném ložisku, nýbrž v rozpáleném oleji, který začne tvořit karbonové úsady, což je jev podobný tomu, pokud bychom ponechali motorový olej v motoru velmi dlouhou dobu a zanedbali jeho výměnu.

stojící vůz

Karbonové úsady jsou sice droboučké, ale nesmírně tvrdé, takže pro ně není problém postupně víc a víc vybrušovat kontaktní plochu ložisek a hřídele, až se stane, že mezi hřídelí a ložisky vznikne příliš velká vůle, a závada je na světě. Ovšem tomuto jevu se dá předcházet, a to velmi snadno:

Pokud je turbodmychadlo v provozu např. na dálnici alespoň pár minut, a vy doslova šlapete na pedál, co to jde, nevypínejte motor ihned po zastavení vozu, ale vzpomeňte si na to, že ložiska ještě potřebují nějaký čas, řekněme tři minuty, dochladit. Tím předejdete vytváření karbonů a značně prodloužíte životnost turbodmychadla 03l253056a, které není zrovna nejlevnější. Jistou výhodou je, že jej seženete i ve specializovaných e-shopech.